طب سنتی

طب سنتی در مقابله با هرگونه آثار مضر فست فود و قلیون

طب سنتی

طب سنتی در مقابله با هرگونه آثار مضر فست فود و قلیون

هو الشافی

امروزه به دلیل پیشرفت روزافزون استفاده از گوشی های هوشمند، وسایل نقلیه مختلف،مصرف بی رویه غذاهای اماده و ... باعث شده است تا بیماری های جدیدی به سمت خانواده ها روانه شود که از آنها در 50 سال اخیر نامی بر روی زبان ها نبود. بیماری هایی همچون انواع سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت، دردهای کلیوی و امثال دیگر را می توان نتیجه زندگی متفاوت مردم نسبت به دهه های اخیر دانست. این موارد مسلما نیاز به درمان دارد.زیرا در غیراینصورت زندگی مردم با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد.

یکی از این درمان ها می تواند درمان های طبیعی یا به اصطلاح خودمان طب سنتی باشد. ما در این سایت سعی داریم تا با معرفی خواص مواد غذایی مختلف (مانند سوغات متنوع شهرهای ایران ) و همچنین راه های درمان بیماری های مختلف شما را در این راه پر خطر یاری کنیم.

بنابراین هر سوالی دارید می توانید در قالب یکی از راه های زیر با ما در میان بگذارید.

شماره جهت پیامک: 09102819873

ایمیل: tebbesonnatii@gmail.com

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آجیل سویا اخیراً وارد بازار شده و در زمره تنقلات شمرده می‏شود. این آجیل سرشار از پروتئین است که به تقلیل کلسترول و تنظیم اندازه قند خون یاری می‏کند. در ضمن به علت برخورداری از ضد اکسیدکننده‏ها و ایزوفلاوون‏ها، کمک بزرگی در رویارویی با انواع سرطان‏ها به حساب می‏آید.
فرآورده یادشده در قیاس با دیگر تنقلات نه فقط از حیث مقدار پروتئین، املاح و ویتامین‏های بسیاری را داراست که از جهت قیمت هم مقرون به صرفه می‏باشد. ایزوفلاوون‏های سویا
به واقع واحدهایی از «فیتواستروژن» در سویا وجود دارند که موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان، پوکی استخوان و امراض قلبی می‏شوند و همین طور باعث کاهش عوارض دوران یائسگی می‏گردند.
سویا نه تنها از لحاظ آهن، ویتامین‏های گروه b، کلسیم و روی غنی است، بلکه تنها پروتئین گیاهی است که همچون پروتئین‏های حیوانی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. از آنجایی که میزان پروتئین روزانه مورد نیاز زنان ۵۰ گرم و مردان ۶۸ گرم است، ۱۰۰ گرم آجیل سویا در سنجش با سایر آجیل‏ها بیشترین میزان پروتئین را دارا است. طعم‏های آجیل سویا
آجیل سویا در طعم و مزه‏های نمکی، بی‏نمک، معطر (گلپر)، فلفلی و ترش عرضه می‏شود.

دانه سویا




  • سجاد عباسی
  • ۰
  • ۰
پرسش :
خواص دارویی عناب چیست؟

پاسخ :
عناب تازه مانند میوه های دیگر مصرف می شود و اثر ملین دارد .
عناب خشک بهتر از عناب تازه است و طبیعت معتدل متمایل به سرد دارد .
خاصیت غذایی عناب کم است ولی در عوض حرارت را فرو می نشاند و خنک است، خون را صاف کرده و پاک ولطیف سالم می سازد و به عنوان برطرف کننده سرفه و گرفتگی صدا توصیه می شود .


حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند : عناب خواب آور است و بی خوابی را برطرف می کند و تب را می برد هسته عناب خواب آور است خستگی شدید را برطرف می کند رشد موی سر را زیاد می کند.
آب عنا ب با کاهو برای درمان سرطان مفید است برگهای آن بند آورنده خون و تب بر هستند .
ریشه گیاه در درمان سوءهاضمه مفید است .
جویدن برگ تازه عناب به دلیل وجود ماده ساپونین در برگها حس چشایی را موقتا مختل می کند و از این خاصیت برای عدم احساس مزه نامطبوع بعضی داروها می توان استفاده کرد .
عناب از نظر طب قدیم ایران معتدل است . البته ابو علی سینا اعتقاد داشت که عناب کمی سرد است عناب هم میوه ای خوشمزه است وهم دارویی گیاهی موثری به شمار میرود . این میوه به افزایش وزن بدن کمک میکند ، قدرت ماهیچه ها را زیاد نموده و بنیه بدن را افزایش میدهد .در داروهای چینی این میوه به عنوان ماده ای مقوی در فعال ساختن جگر و درمان کم خونی استفاده میشود .
در یک آزمایش پزشکی در چین به 12 بیمار که از ناراحتی جگر شکایت داشتند عناب تجویز شد و به همراه آن بادام زمینی وشکر سرخ،شبانه خورانده شد ، عملکرد جگر این افراد طی 4 هفته بهبود یافت .همچنین این گیاه به طور گسترده در چین برای درمان سوختگی به کار میرود.

  • سجاد عباسی
  • ۰
  • ۰

در این مطلب قصد داریم در رابطه با فواید و همچنین ضرر های یکی از مواد گیاهی که در طب سنتی ایرانی نسبت به آن توجه زیادی شده است صحبت کنیم. سیاه دانه برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است ، اما گاهی اوقات نیز برای بدن ضرر هایی دارد.

 

در متون طب سنتی برای سیاه دانه خواص مقوی و منحصر به فردی ذکر شده است. بسیاری از حکما و اطبای طب سنتی ایران، هند و چین از سیاه دانه، روغن و عصاره آن به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بسیاری از بیماری ها و اختلال های جسمی استفاده می کنند. به اعتقاد این گروه از درمانگران مصرف سیاه دانه می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل بیماری های دستگاه کلیه، دستگاه گوارش (مثل نفخ، تورم معده، زخم معده) و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های مزمن و سرطان موثر باشد. مصرف موضعی و خوراکی سیاه دانه علاوه بر جنبه درمانی در حوزه بهداشت و زیبایی نیز کارکردهای متنوعی دارد که مهم ترین آن درمان جوش های چرکی و ناشی از چربی پوست است.

 

درمان نفخ دردناک شکم

 

نفخ یکی از شایع ترین اختلال هایی است که امروزه بسیاری از مردم آن را تجربه می کنند. پیدایش این اختلال رابطه زیادی با شیوه زندگی و نوع رژیم غذایی و حتی زیاده روی در مصرف غذاها دارد. از دیدگاه درمانگران طب سنتی مصرف سیاه دانه می تواند نفخ و دردهای ناشی از آن را در بیشتر افرادی که به نفخ معده دچار هستند درمان کند. البته در برخی متون اشاره شده در صورتی که پودر تخم سیاه دانه را با پودر دارچین مخلوط کرده و اندکی از این مخلوط را روی غذایشان بپاشند به درمان نفخ معده کمک و دردهای ناشی از آن را کنترل می کند.

 

  • سجاد عباسی
  • ۰
  • ۰

آویشن درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. شاخه های علفی آن پوشیده از برگ هایی در قسمت فوقانی ساقه است. گل های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می رویند. میوه آن فندق چهار قسمتی است. گیاه آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع (Lamiasceae) که سرشاخه های گل دار و برگ، آن قابل استفاده می باشد.

 

 

موارد استفاده دم کرده آن به هضم غذا کمک می نماید و ضد سرفه و خلط آور است و در برونشیت، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفس فوقانی استفاده می گردد.

 

 

آثار فارماکولوژیک اثر ضد سرفه و خلط آور و ضد اسپاسم این گیاه در مطالعات بر روی حیوانات از عمده ترین آثار آن بوده اند. ضد عفونی کننده، هاضم غذا، ضد سرفه، ضدبو، ضد تشنج، غذا.جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.

 

  • سجاد عباسی
  • ۰
  • ۰

نحوه استفاده : گیاه آن در سبزیجات مصرف میشود و تخم آن خواص زیادی دارد که در زیر به آن اشاره خواهد شد :
خواص : شوید Dill
نام علمی Aniethum graveolens
گیاه شناسی
شوید گیاهی است یکساله یا دوساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز میرسد . ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است . این گیاه در اکثر نقاط دنا منجمله قسمتهای جنوب اروپا ،‌مصر ،‌آمریکا و چین پرورش داده می شود .
میوه شوید بیضوی ،‌مسطح وب طول 4 میلیمتر و عرض 3 میلیمتر است . رنگ آن قهوه ای روشن و در سطح آن برجستگیهایی برنگ زرد و در کناره های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می شود .


  • سجاد عباسی
  • ۰
  • ۰

 

در این مقاله با عسل و دارچین، درمان کننده بسیاری از بیماری ها آشنا می شویم.

١ . درمان بیماری قلبی :

مخلوطی از عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و به جای مربا روی نان قرار دهید و به طور منظم در وعده صبحانه صرف کنید.این روش در کاهش کلسترول،جلوگیری از بروز حمله قلبی، تنفس راحت و تقویت ضربان قلب موثر است.بیماران مبتلا به حمله قلبی نیز با مصرف روزانه این مخلوط از حمله قلبی بعدی درامان خواهند بود.بررسی روی سالمندان در آمریکا و کانادا نشان داده است،با بالا رفتن سن شاهرگ های حیاتی و سیاهرگ ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.عسل و دارچین به شاهرگ ها و سیاهرگ ها قدرتی تازه میبخشد.

٢ . از بین بردن اثر خارش نیش های حشرات :
مخلوطی از یک سهم عسل، ٢ سهم آب ولرم و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را روی قسمتی از بدن که احساس خارش می کنید،قرار دهید خارش و درد در عرض یک یا ٢ دقیقه فروکش خواهد کرد.

٣ . درمان التهاب مفصل(آرتریت):
روزانه،یک وعده صبح و یک وعده شب،مخلوطی از یک فنجان آب گرم، ٢ قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر دارچین مصرف شود.این مخلوط معجزه گر در صورت مصرف به طور منظم آرتریت های مزمن را نیز درمان می کند.بررسی های اخیر روی ٢٠٠ بیماری که قبل از صرف صبحانه از این مخلوط استفاده کردند نشان داد، ٧٣ نفر از آنان در عرض یک هفته کاملا از درد رهایی پیدا کردند و پس از یک ماه بیشتر افرادی که قادر به راه رفتن یا حرکت نبودند،بدون احساس هیچ دردی توانایی راه رفتن و تحرک خود را به دست آوردند.
  • سجاد عباسی
  • ۰
  • ۰

زمانی که خواص گیاهان را مطالعه می کردم به یک گیاهی برخورد کردم که واقعا فوق العاده و عجیب بود.
فواید بسیار زیادی که برای این گیاه شمرده اند واقعا حیرت آور است بنابراین به نظرم جالب آمد که آنها را به اطلاع شما هم برسانم.


بابونه:

 


 گیاهی ضد درد ـ ضد التهاب ، ضد اسپاسم عضلات
این گیاه از خانواده کاسنی بوده و طبیعتی گرم و خشک دارد .
مهمترین مواد موثره : بیزابولول ـ کامازولن ـ آپی جنین ـ لوتئولین.

  • سجاد عباسی
  • ۰
  • ۰


دارچین به صورت دم کرده همراه با چای مصرف میشود و در ساختن بسیاری از داروهای گیاهی کاربردهای مهمی دارد.خواص : دارچین Cinnamon نام علمی Cinnamomum zelanicumکلیات گیاه شناسیدارچین از قدیم الایام در دنیا بکار میرفته است در مصر حتی قبل از ساختمان اهرام ثلاثه مصر برای درمان امراض مختلفه مصرف می شده است .اسم دارچین Cinnamon از کلمه عربی Kinnamon مشتق شده و در مراسم مذهی یهودیان بکار می رفته است دارچین پوست درختی است که تا 10 متر ریشه می کند برگ این درخت سبز سیر و دارای گلهای برنگ سفید می باشد . پوست این درخت را کنده و معمولا پودر می کنند و در غذا یا بعنوان چای از آن استفاده می کنند .

 

  • سجاد عباسی
  • ۰
  • ۰

سیر فشار خون بالا را پایین آورده و فشار خون پایین را معتدل می کند . لثه ها را محکم می کند . جرم میناهای دندان را پاک می کند . بسیاری ازخالهای روی بدن رااگر سیر به آنها بمالند برطرف می گردند . گل مژه و جوش چشم با مالش یک حبه سیر به زودی خوب می شود . برای رفع میخچه و زگیل یک قطعه سیر پخته داغ را روی محل گذاشته چند مرتبه در یک روز آن را تکرار کنید . سیر جوشانده برای درمان برونشیت و آسم مفید است . ضد صرع است و از شدت تشنج و تکرار آن می کاهد .

  • سجاد عباسی